АВТОРСЬКИЙ ПІДХІД У ГРУПУВАННІ ШКОЛЯРІВ ПІД ЧАС УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ: ШЛЯХ ДО ОПТИМІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.43.10-18Ключові слова:
фізична культура, вчителі, інклюзивні класи, диференційоване фізичне виховання, особливі освітні послуги, спеціальна медична групаАнотація
Анотація. У шкільному фізичному вихованні України існують два основні варіанти групування учнів у шкільному фізичному вихованні: спеціальна медична група та індивідуальні освітні потреби. Кожен з цих підходів має свої переваги і недоліки, і важливо враховувати їх для знаходження оптимального рішення та його ефективної реалізації в українській практиці шкільного фізичного виховання. Триває дискусія фахівців стосовно необхідності групування школярів; позаяк не доведено переваг у навчанні школярів ні в гомогенних, ні в гетерогенних групах. Ефективність процесу групування залежить від конкретного методу, який застосовується. Активно обговорюють питання критеріїв розділу учнів з урахуванням їхніх здібностей.
Метою було визначити шляхи підвищення якості надання освітніх послуг під час уроків фізичної культури за допомогою ефективного формування груп учнів класу. Провели опитування серед вчителів фізичної культури. У дослідженні взяли участь 730 респондентів. Отримані нами результати свідчать, що вчителі фізичної культури мають більше досвіду у роботі зі спеціальною медичною групою, аніж з особливими освітніми потребами. Три четверті вчителів фізичної культури заявляють про потребу допомоги асистентів і підвищення рівня компетентності у роботі з дітьми з відхиленнями у стані здоров’я. Висновки: вітчизняний досвід вчителів фізичної культури з учнями спеціальних медичних груп може стати в нагоді при розробці оптимальних стратегій впровадження інклюзивної освіти. Необхідно закріпити в законодавстві таку систему диференційованого фізичного виховання на уроках фізичної культури, за якою всі учні, включаючи СМГ, будуть вважатися отримувачами особливих освітніх послуг. Запропонований авторський підхід у поділі учнів класу за показаннями/протипоказаннями до виконання фізичних вправ має численні переваги і заслуговує на впровадження його в практику фізичного виховання в заклади загальної середньої освіти. Значне підвищення ефективності уроків фізичної культури можливе завдяки допомозі вчителю з боку додаткових спеціалістів, таких як вчителі-реабілітологи.
Посилання
Francis B, Archer L, Hodgen J, Pepper D, Taylor B & Travers M (2017) Exploring the relative lack of impact of research on ‘ability grouping’ in England: a discourse analytic account, Cambridge Journal of Education, 47:1, 1-17, DOI: 10.1080/0305764X.2015.1093095
Hallinan, M.T. (2003). Ability Grouping and Student Learning. Brookings Papers on Education Policy 2003, 95-124. https://doi.org/10.1353/pep.2003.0005.
MacIntyre H & Ireson J (2002) Within-class Ability Grouping: Placement of pupils in groups and self-concept, British Educational Research Journal, 28:2, 249-263, DOI: 10.1080/01411920120122176
Domina, T., Penner, A.M., & Penner, E.K. (2017). Categorical Inequality: Schools As Sorting Machines. Annual review of sociology, 43, 311-330 https://api.semanticscholar.org/CorpusID:4937560
Hodge S., Ammahb J.O.A., Casebolt K.M., LaMaster K., Hersman B., SamalotRivera A., Sato T. A diversity of voices: Physical education teachers’ beliefs about inclusion and teaching students with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education. 2009;56(4):401–19. https://doi.org/10.1080/10349120903306756.
Meissel K, Meyer F, Yao E S., Rubie-Davies C M., Subjectivity of teacher judgments: Exploring student characteristics that influence teacher judgments of student ability, Teaching and Teacher Education, 65, 2017 48-60, https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.02.021
Morley D., Bailey R., Tan J., Cooke B. Inclusive Physical Education: Teachers’ views of including pupils with Special Educational Needs and/or disabilities in Physical Education. European Physical Education Review. 2005;11(1):84–107. https://doi.org/10.1177/1356336X05049826.
Taylor B, Francis B, Craig N, Archer L, Hodgen J, Mazenod A, Tereshchenko A & Pepper D (2019) Why is it difficult for schools to establish equitable practices in allocating students to attainment ‘sets’?, British Journal of Educational Studies, 67:1, 5-24, DOI: 10.1080/00071005.2018.1424317
Towers E, Taylor B, Tereshchenko A & Mazenod A (2020) ‘The reality is complex’: teachers’ and school leaders’ accounts and justifications of grouping practices in the English key stage 2 classroom, Education 3-13, 48:1, 22-36, DOI: 10.1080/03004279.2019.1569707
Musiyenko OV, Chopyk RV, Kizlo NB. Influence of adaptive physical education on motor possibilities, behavior and quality of life of children with autism. 2020, 6(2), 41-49.