РІВЕНЬ РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.43.89-95Ключові слова:
юні волейболісти, координаційні здібності, тестуванняАнотація
Мета – дослідити рівень розвитку координаційних здібностей волейболістів 13–14-ти років чоловічої статі.
Матеріали і методи: контент-аналіз наукової літератури; тестування координаційних здібностей; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. У дослідженні взяли участь 45 юних волейболістів віком 13–14 років.
Результати. За результатами тестування координаційних здібностей можна констатувати, що найкраще у них розвинуті здатність до управління просторовими та просторово-часовими характеристиками та динамічна рівновага. Рівень сформованості комплексного прояву координаційних здібностей знаходився середньому рівні. Суттєвого покращення потребують здатність до диференціювання часових інтервалів і статична рівновага.
Висновок. Вивчено рівень сформованості координаційних здібностей юних волейболістів 13–14-ти років. Визначено відстаючі координаційні здібності, на які буде звернута особлива увага при розробці програми удосконалення їх швидкісно-силової та координаційної підготовленості.
Посилання
Бейгул ІО, Шишкіна ОМ, Гацура ВВ. Розвиток фізичних якостей волейболістів. Phys Cult Sport [інтернет]. 2022 Груд 1;(11(157)):26–30. Доступний у: https://spppc.com.ua/index.php/journal/article/view/961.
Артеменко БО. Значимість тактичної підготовленості волейболістів різного рівня майстерності у їх ігровій діяльності. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2014;1:9–12.
Хассай ДВ, Нестеров ОС, Артеменко ВВ. Роль психологічної підготовки волейболістів у становленні їх як спортсменів вищої категорії. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2013;112(4):267–70.
Глазирін ІД, Артеменко БО. Зв'язок психофізіологічних та нейродинамічних функцій з техніко-тактичною підготовленістю волейболістів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2018;6:25–9. doi:10.6084/m9.figshare.714942.
Бойчук РІ, Цап ІГ, Хробатин ІЯ. Координаційна складність як провідна характеристика тренувального навантаження юних волейболістів. У: Актуальні питання фізичного виховання, спорту, здорового способу та якості життя різних верств населення: зб. тез І Всеукр. наук.-практ. конф. (електронне вид.). Харків; 2023. С. 142–5.
Бойчук Р, Короп М, Крижанівський В. Оптимізація тренувального навантаження юних волейболістів різного віку за спрямованістю та ступенем координаційної складності. Наук часопис Укр держ ун-ту ім. М. Драгоманова. Серія 15. 2024;(3K(176)):106–12. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3K(176).23.
de Oliveira Castro H, Praça GM, Mesquita IM, Afonso J, De Conti Teixeira Costa G, Moreno MP, et al. The impact of pendular model on decision-making and tactical-technical performance of U18 male volleyball players. Int J Sports Sci Coach. 2021;17(4):792–803. https://doi.org/10.1177/17479541211048586.
Boichuk R, Iermakov S, Nosko M, Nosko Y, Harkusha S, Grashchenkova Z, et al. Features of planning training loads of coordinating orientation in young female volleyball players aged 10–17. Pedag Phys Cult Sports. 2023;27(5):419–28. https://doi.org/10.15561/26649837.2023.0509.
Сергієнко ЛП. Комплексний педагогічний контроль розвитку координаційних здібностей дітей у віці 13–14 років. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2015;4:78–83.
Костюкевич ВМ, Войтенко СМ, Стасюк ІІ. Контроль у футболі: навчальний посібник. Вінниця: ТВОРИ; 2023.
Руденко ВМ. Математична статистика: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури; 2012. 304 с.
Запорожан ВМ, Аряєв МЛ. Біоетика та біобезпека: підручник. Київ: Здоров’я; 2013. 456 с.
Sopa IS. Developing spatial orientation at young volleyball players. Bull Transilv Univ Brașov Ser IX Sci Hum Kinet. 2021;14(63)(2). https://doi.org/10.31926/but.shk.2021.14.63.2.13.
Іванишин ЮІ, Ковальчук ЛВ, Іванишин ІМ. Вплив засобів екстремальної рухової активності на фізичну підготовленість підлітків 13–14 років чоловічої статі. Наук часопис [Нац пед ун-т ім. М. П. Драгоманова]. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2018;(3):50–4. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2018_3_14.
Ivashchenko O, Khudolii O, Iermakov S, Lochbaum M, Cieślicka M, Zukow W, et al. Methodological approaches to pedagogical control of the functional and motor fitness of the girls from 7–9 grades. J Phys Educ Sport. 2017;17(1):254–61.
Сергієнко ЛП, Чекмарьова НГ, Хаджинов ВА. Психомоторика: контроль та оцінка розвитку: навч. посібник. Харків: ОВС; 2012. 270 с.
Sopa IS, Pomohaci M. Using coaching techniques in assessing and developing the static and dynamic balance level of young volleyball players. Ser IX Sci Hum Kinet. 2021;14(63)(1):89–100. https://doi.org/10.31926/but.shk.2021.14.63.1.12.
Qadir NA, Darwesh NH, Hamad AS, Cretu M. A comparative study of kinetic balance and static balance among football, volleyball, basketball, and handball team game players. Health Sport Rehabil. 2024;10(4):51–61. https://doi.org/10.58962/HSR.2024.10.4.51-61.
Sawdon-Bea J, Sandino N. The effects of a static and dynamic balance-training program in female volleyball players. J Athl Enhancement. 2015;4(1). doi:10.4172/2324-9080.1000189.
Носко МО, Архипов ОА. Рухові якості, як основні критерії рухової функції людини. Вісник ЧНПУ. Серія: педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2013;(107, т. II):67–70.