Динаміка соціального інтелекту вчителів з різним педагогічним стажем
DOI:
https://doi.org/10.15330/ps.12.1.57-63Ключові слова:
соціальний інтелект, педагогічний стаж, професійна компетентність, рефлексія, децентраціяАнотація
Метою даного дослідження стало виявлення особливостей соціального інтелекту (СІ) у вчителів з різним за тривалістю педагогічним стажем. Для емпіричної перевірки припущення про позитивну лінійну кореляцію рівня соціального інтелекту та тривалості педагогічного стажу нами були застосовані наступні методи дослідження: теоретичні – аналіз і синтез наукової літератури, систематизація та узагальнення досліджень; емпіричні – психодіагностичне тестування, анкетування, якісний аналіз; ма- тематичні методи інтерпретації – процентне співвідношення, стандартне відхилення, кореляційний аналіз. У дослідженні взяли участь 15 педагогів загальноосвітніх закладів, жіночої статі, віком від 25 до 49 років (M=36,3, ϭ=2,7). Опитування проводилось за допомогою онлайн-сервісу Google Forms.
Результати. У 60% педагогів було діагностовано СІ середнього рівня, у 13,3% вище середнього і 33,7% нижче середнього рівня. Статистичний аналіз результатів емпіричного дослідження був здійснений за допомогою r-критерію кореляції Спірмена. У результаті було з’ясовано, що у першій групі, респонденти якої працюють у школі лише від 1до 5 років, наявний статистично значущий позитивний кореляційний зв’язок r=0,527 (p≤0,05). У другій групі респондентів із середнім (5–10 рр) та тривалим (11–25 рр) педагогічним стажем не було виявлено статистично значущих зв’язків (відповідно: r=-0,158, р≥0,05, та r=-0.3, р≥0,05). Отже, емпіричне дослідження, проведене з вчителями, що мало на меті з’ясування впливу педагогічного стажу на розвиток соціального інтелекту, показало, що у тій групі, де педагоги мають найменший стаж існує позитивна статистично значуща залежність між стажем та соціального інте- лекту, на противагу тим групам, де педагогічний стаж становив більше 5 років. Відповідно, перспективою подальших досліджень є перевірка U-подібної залежності цих змінних; з’ясування міри впливу особистісних властивостей на соціальні вміння педагога та його соціального інтелекту. Припускаємо, що рівень СІ зростає на етапі 5-річного педагогічного стажу, після чого темпи зростання уповільнюються, або ж навіть ідуть у зворотному напрямку, і, ймовірно, після 20–25 років змову повертається до висхідного напрямку розвитку