Особливості психологічної корекції внутрішньої картини здоров’я підлітків з набутими вадами опорно-рухового апарату (анг. мовою)
DOI:
https://doi.org/10.15330/psp.23.111-117Ключові слова:
внутрішня картина здоров'я, внутрішня картина хвороби, ставлення до здоров'я, Я-концепція, підлітки, особистісна позиція, корекціяАнотація
Проаналізовано суть поняття «внутрішня картина здоров’я» як знання про здоров’я, усвідомлення і розуміння ролі здоров’я у процесі життєдіяльності людини, розуміння впливу здоров’я на соціальні функції, емоційні і поведінкові реакції. Показано, що внутрішня картина здоров’я це не лише знання своїх можливостей, а й уміння користуватись істинними та нерозкритими резервами організму. Розглянуто внутрішню картину здоров’я (ВКЗ) як особливе ставлення особистості до свого здоров’я, яке виражається в усвідомленні його цінності й активно-позитивному прагненні до його вдосконалення. Досліджено специфіку корекції внутрішньої картини здоров’я підлітків з набутими вадами опорно-рухового апарату. Внутрішня картина здоров’я підлітка з набутими вадами опорно-рухового апарату – це сукупність інтелектуальних уявлень про теперішній стан здоров’я, комплекс емоційних переживань і відчуттів щодо нього, а також сукупність поведінкових реакцій щодо збереження та відновлення здоров’я.
Доведено, що формування ВКЗ пов’язане з проекцією об’єктивної реальності здоров’я в самосвідомість людини, із суб’єктивним сприйняттям і переживанням свого здоров’я.
Описано три грані ВКЗ. Когнітивну, як сукупність суб’єктивних думок про причини, зміст, способи збереження, зміцнення та розвитку здоров’я у ситуації хвороби. Корекція когнітивної грані формує уявлення про самого себе, ставлення до себе у ситуації хвороби, до свого зовнішнього образу, свого тіла, своїх фізичних якостей, відображає рівень самоповаги. Емоційна грань, як комплекс відчуттів (спокій, радість, умиротворення, воля, легкість, симпатія) зокрема відображає емоційне порівняння себе з іншими. Поведінкова грань як поведінка, конкретні дії спрямовані на збереження, відновлення здоров’я.
Описано компоненти ВКЗ підлітка з набутими вадами ОРА, сенситивна компонента (психологічний образ тіла у ситуації хвороби), емоційна компонента (емоції в ситуації хвороби), когнітивна компонента (розуміння всіх аспектів хвороби / здоров’я), ціннісно-мотиваційна компонента (переконання і внутрішні цінності у сфері здоров’я, воля до здоров’я).
Доведено, що адекватне, усвідомлене, послідовне емоційно-ціннісне ставлення до здоров’я є необхідною умовою збереження особистісної цілісності, а отже однією з центральних складових «Я концепції».
Виділено особистісну позицію щодо здоров’я що може бути як індивідуально орієнтованою або соціально орієнтованою. Стратегія підлітка по відношенню до підтримки та збереження власного здоров’я розподіляється на стратегію активних дій та пасивну стратегію.