ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ СПРОМОЖНОСТІ РЕГІОНУ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.1.16.162-170Ключові слова:
спроможність, фінансова спроможність регіону, конкурентоспроможність, інституційна спроможність, інвестиційна спроможність, організаційна спроможність, податкова спроможністьАнотація
Метою дослідження є поглиблення та розвиток підходів до визначення сутності спроможності регіону, виділення її різновидів, дослідження взаємозв’язку та взаємозалежності між ними та виявлення впливу цих складових на ефективність функціонування території як окремої адміністративно-територіальної одиниці.
У процесі дослідження використано методи монографічного та теоретичного узагальнення – для обґрунтування поняття спроможності регіону та його різновидів; системного та регресійного аналізу – при виявленні основних проблем розвитку регіонів на принципах самодостатності; індукції та дедукції – для доведення схожості проблем регіонального розвитку територій в умовах реформи місцевого самоврядування тощо.
Досліджені в роботі теоретичні підходи поняття спроможності дали змогу розкрити її в якості комплексного показника, що включає в себе ряд додаткових визначників (конкурентоспроможність, інституційну, інвестиційну, організаційну, податкову та фінансову спроможності), кожен з яких є невід’ємною частиною успішного розвитку громади в умовах сьогодення. Розкрито сутнісну характеристику кожного виду спроможності, визначено їх взаємозалежність та вплив на розвиток регіону як самостійної та самодостатньої адміністративно-територіальної одиниці. Виділено основні недоліки у трактуванні того чи іншого поняття в урахуванням точки зору провідних економістів і як наслідок сформоване власне бачення їх теоретичної сутності.
Наукова новизна полягає у розкритті принципово нових критеріїв спроможності регіонів з урахуванням вже існуючого практичного досвіду та доведенні їх прямого впливу на розвиток територій загалом.
Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що доведені до рівня практичного використання теоретичні положення можуть слугувати внеском в забезпечення ефективного функціонування та розвитку регіонів з урахуванням основних принципів реформи децентралізації.
Посилання
2. “Decentralization of power: an agenda for the medium term. Analytical report. ” Analitychna dopovid. National Institute for Strategic Studies. Kyiv, 2019.
3. “Innovative development and increasing the level of capacity of united territorial communities”. Materialy nauk.-prakt. konf. za mizhnar. uchastiu. Dnipro, 2019.
4. Kaminska, I.M. Mechanisms for ensuring the financial capacity of socio-economic development of the region. Lutsk, Lutsk National Technical University, 2009.
5. Karlin, M.I. “The need to take into account the financial capacity of the regions in the context of administrative and territorial reform in Ukraine.” Scientific notes of the Ostroh Academy. Ekonomika, no.15, 2010, pp. 21-31.
6. Kolisnichenko, N.M. Institutional and institutional capacity of local self-government: the essence of concepts and features of definition. The Vernadsky National Library of Ukraine, www.irbis-nbuv.gov.ua. Accessed 01 Sept. 2020.
7. Kondratyuk, S. Y., and N.V. Osadchuk “Financial capacity as a category of public finance: essence and components.” Zbirnyk naukovykh prats. Scientific notes of Kyiv National Economic University of Vadim Hetman, no.10, 2008, pp.133-138.
8. Paulik, A.Y., and O.V. Feer “Competitiveness of the region's economy: essence and approaches to interpretation.” Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Osvita ta nauka», no.2 (27), part 1, 2019, pp. 189–202
9. Sember, S.W. “Theoretical approaches to determining the essence of financial capacity and financial resources of the territorial community.” Rehionalna ekonomika, no. 3, 2015. Institute of Regional Research, ird.gov.ua/pe/re201503/re201503_081_SemberSV,ChubarOH,MashikoKS.pdf. Accessed 19 Aug. 2020.
10. The essence of decentralization reform is the ability of regions to solve local issues independently at the expense of their own resources. The International Centre for Policy Studies, icps.com.ua/sut-reformy-detsentralizatsiyi--spromozhnist-rehioniv-samostiyno-za-rakhunok-vlasnykh-resursiv-vyrishuvaty-pytannya-mistsevoho-znachennya. Accessed 03 Sept. 2020.
11. Financial support of regional development in terms of decentralization and European integration processes, ed. Vartsaba V.I. Uzhhorod, 2018.
12. Chubar, O.G., and K.S. Mashiko. “Decentralization and financial support of the territorial community. Scientific Bulletin of Uzhhorod University.” Economika, no.1 (47), 2016, pp. 419–426.
13. “How to determine the capacity of the community, how to increase it, and what will happen next with decentralization?” Decentralization, decentralization.gov.ua/news/11895. Accessed 07 Sept. 2020.
14. Yatsunska, O.O. Local self-government: world experience and Ukraine. Mykolaiv - Odessa, 2003.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).