КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПІДПРИЄМСТВА: МЕТОДОЛОГІЯ АНАЛІЗУ ДЕФІНІЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.2.16.220-229Ключові слова:
конкуренція, конкурентоспроможність, конкурентоспроможність підприємств, конкурентні переваги, конкурентна стратегія, факториАнотація
У статті розглянуто наукові підходи сутності та трактування понять “конкурентоспроможність”, “конкурентоспроможність галузі”, “конкурентоспроможність товару”, та “конкурентоспроможність підприємств”. Аналіз теоретичних визначень “конкурентоспроможності підприємства” дозволив виділити декілька підходів до її розуміння. Визначено, що на сьогодні існує немала кількість тлумачень поняття «конкурентоспроможність підприємства», однак не існує єдиного трактування. Зроблено висновок, що ця категорія характеризується переліком властивостей, які є достатніми для розкриття її теоретичних основ.
Досліджено, що поняття конкурентоспроможність є однією з основних категорій і широко використовується в теорії та практиці економічних наук.
Визначено, що суттєвими елементами у конкурентній боротьбі є конкурентні переваги, які можуть створюватися різними шляхами, тому з метою швидкого їх набуття необхідно їх класифікувати. Охарактеризовано групи конкурентних переваг діяльності підприємства та здійснено їх поділ за джерелами виникнення на зовнішні і внутрішні. Досліджено, що конкурентна перевага – наявність у сільськогосподарського підприємства або іншого суб’єкта господарювання будь-якої значущості, що дає їй превагу над конкурентами.
Проаналізовано основні фактори, що забезпечують формування ефективної конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств в ринкових умовах. Виокремлено основні конкурентні переваги, які мають відповідати таким вимогам: бути унікальними; убезпечувати споживчі вигоди для покупців та високу прибутковість для сільськогосподарського підприємств; мати динамічний характер, та бути важкими для імітації з боку конкурентів.
Посилання
2. Balabanova, L.V. Marketing: textbook. 2nd ed. Kyiv, Knowledge Press, 2006.
3. Balaniuk, I., Kozak, I., Shelenko,D., Balaniuk, S., and I. Kozak-Balaniuk. “Forecasting of gross agricultural output of agrarian enterprises of Ukraine: case study with STELLA software.” Economic Studies, 28 (5), 2019, pp. 148–163.
4. Voychak, A.V., and R.V. Kamyshnikov. “Competitive advantages of the enterprise: essence and classification.” Marketing in Ukraine, no. 2, 2005, pp. 50–53.
5. Voronin, G. O. “Competitiveness of industrial enterprises.” Economist, no. 6, 2004, pp. 18.
6. Golod, I. Yu. “Features of formation of competitive strategy of enterprises on the world market of tourist services.” Problems of improving the efficiency of infrastructure: collection. Science. against NAU, no. 26, 2010, pp. 117–121.
7. Hrynko, T. “Factors of competitiveness of enterprises.” State and regions, no. 2, 2004, pp. 50−53.
8. Dikan, V. L. Ensuring the competitiveness of the enterprise. Kharkov: Osnova, 1995.
9. Dragan, O. I. Management of enterprise competitiveness: theoretical aspects. Kyiv, DAKKKiM, 2006.
10. Encyclopedia of businessman, manager, economist, ed. R. Deacon. Kyiv, International Economic Foundation, 2000.
11. Law of Ukraine "On Protection of Economic Competition" of January 11, 2001. № 2210-III with changes and additions. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua. Accessed 10 Oct. 2020
12. Karpenko, E.M., etc. “Methodological approaches to assessing the level of competitiveness of enterprises.” Regional perspectives, no. 2−3, 2000, pp. 256−259.
13. Competitiveness of the enterprise: assessment of the level and directions of increase, ed. O.G. Yankov. Odessa, Atlant, 2013.
14. McConnell, K.R., and S.L.Brew. Economics: principles, problems and policies. Moscow, Respublika, 1992.
15. Poznyak, S. “Competitive advantages and competitiveness.” Actual problems of economy, no. 1, 2002, pp. 50−54.
16. Porter, M. International competition. Moscow, International Relations, 1993.
17. Reisberg, B.A., Lozovsky, L. Sh., and E. B. Starodubtseva. Modern economic dictionary. 2nd ed. Moscow, INFRA-M, 1999.
18. Savchuk, O. “System approach to the analysis of competitiveness of industrial production.” Economist, no.12, 2001, рр. 58−61.
19. Smith, A. A study of the nature and cause of the wealth of peoples. Moscow, Sotsekgiz, 1962.
20. Fathutdinov, R. A. Competitiveness: economics, strategy, management. Moscow, INFRA-M, 2000.
21. Yudanov, A. Yu. Competition: theory and practice. Moscow, AKALIS, 1996.
22. Yaroshenko, S. P. “Principles of competitiveness of the sphere of material production.” Regional perspectives, no.1 (2), 1998, рр. 37–39.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).