ОСОБЛИВОСТІ ЕТИКИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ У СУЧАСНОМУ РИНКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.1.17.67-75Ключові слова:
етика, ділове спілкування, комунікативний процес, переговори, організаціяАнотація
Успішність будь-якої організації напряму залежить від ефективності ділового спілкування. Для того, щоб спілкування було результативним потрібно дотримуватись норм та правил етики. Етика ділового спілкування передбачає вибір дієвого способу встановлення взаємозв’язку та обмін інформацією між організацією та стейкхолдерами, керівником та працівниками, а також всередині організації. Окрім того, вона регулює службові обов’язки працівників, їх зовнішню й внутрішню поведінку, а також формує ділову репутацію кожного окремого працівника. Завдяки нормам, правилам і принципам етики працівникам організації вдається підтримувати в колективі доброзичливу атмосферу, уникати суперечок та непорозумінь. Метою написання статті є дослідження особливостей етики ділового спілкування у сучасному ринковому середовищі та пошук шляхів її удосконалення. У статті наведено характеристику понять «спілкування» та «ділове спілкування». Охарактеризовано функції ділового спілкування, серед яких були виокремлені наступні: повідомлення службових обов’язків працівникам, забезпечення отримання зворотного зв’язку, взаємозв’язок із стейкхолдерами, мотивація працівників та формування соціальних зв’язків. Відображено взаємозв’язок основних елементів ділового спілкування. До таких елементів належать: відправник інформації, ділова інформація, канал і спосіб зв’язку, одержувач інформації та зворотний зв’язок. Кожен елемент є невід’ємним та відіграє важливу роль у реалізації комунікативного процесу. Наведено та здійснено характеристику компонентів, що слід врахувати в організації з метою підвищення рівня етики ділового спілкування: прозорість, емоційний інтелект, невербальне спілкування, ясність, слухання та швидкість. У діловому спілкуванні присутні бар’єри зв’язку, що можуть перешкоджати його успішній реалізації. Здійснено класифікацію основних бар’єрів зв’язку та згруповано їх у три групи: зовнішні, організаційні та особисті. Запропоновано правила, що забезпечують проведення успішних переговорів. Основними цілями переговорів є пошук спільного взаємовигідного рішення та досягнення домовленості чи укладення угоди.
Посилання
2. Colombo, Elizabeth. “Why Better Business Communication Matters and How to Improve It.” 2020, www.accdocket.com/why-better-business-communication-matters-and-how-improve-it. Accessed 28 September 2021.
3. Golyardyk, N. A., and L. L. Dyka. “Culture of business communication as a factor in the formation of professional competencies of the future specialist.” Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, no. 4, 2013, pp. 78-86.
4. Zotova-Sadilo, O. “Methodological aspects of formation of professional business communication of future economic specialists.” Liudynoznavchi studii, no. 2, 2016, pp. 75-82.
5. Krasnitskaya, G. M. “Ethical and business relations of businessmen.” Molodyi vchenyi, no. 4 (31), 2016, pp. 310-313.
6. Savenkova, L. “Formation of the culture of professional communication of future managers of economic education.” Vytoky pedahohichnoi maisternosti, no. 15, 2015. pp. 31-34.
7. Kharchenko, L. P. “Perception and mutual understanding in the context of ethics of business communication.” Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, no. 22 (8), 2012, pp. 40-48.
8. van Ruler , B. “Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests.” International Journal of Strategic Communication, no. 12 (4), 2018, pp. 367-381.
9. Bucăţa, G., and A. M.Rizescu “The Role of Communication in Enhancing Work Effectiveness of an Organization.” Land Forces Academy Review, no. 22 (1), 2017, pp. 49-57.
10. Zakaria, H., Kamarudin, D., Hussain, and Y., M. Lazim. “Inclusivity in the Workplace for Persons with Disabilities: Analyzing Communication Effectiveness within Malaysian Companies.” Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, no. 12 (6), 2021, pp. 9717-9726.
11. Jenifer, R. D., and G. P.,Raman.“Cross Cultural Communication Barriers in Workplace.” International Journal of Management, no. 6 (1), 2015, pp. 348-351.
12. Reboulet, A., and R .Jackson. “Effective Communication Approaches for Decision Analytics: An Exploration of Strategies.” Effective Strategies for Communicating Insights in Business, 2021. doi: 10.4018/978-1-7998-3964-4.ch002
13. Stacho, Z., Stachová, K., Papula, J., Papulová, Z., Kohnová, L. “Effective communication in organisations increases their competitiveness.” Polish Journal of Management Studies, no. 19 (1), 2019. pp. 391-403.
14. Grinyova, N. Ya., Karpenko, M. O. “Peculiarities of business communication in the implementation of foreign economic activity of the enterprise.” Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6 (3), 2009, pp. 143-146.
15. Avramenko, O. O., Yakovenko, L. V., Shiyka, V. Ya. Business communication. Ivano-Frankivsk, Lileia-NV, 2015.
16. Kozyrev, M. P. “Communicative barriers to communication and ways to overcome them.” Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav, no. 1, 2014, pp. 201-211.
17. Maksymets, O., and A.Adamovych, “Negotiations as an integral part of business communication.” Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, no. 36 (2), 2021, pp. 124-128.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).