ОЦІНКА ПРОПОЗИЦІЇ ОСНОВНИХ ВИДІВ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.1.17.84-94Ключові слова:
ринок, пропозиція, сільське господарство, сільськогосподарські підприємства, господарства населення, імпортАнотація
Продукція сільськогосподарського виробництва є необхідною для забезпечення харчових продуктів, безпечних для здоров'я та життя людей. Саме тому оцінка пропозиції сільськогосподарської продукції на ринку має важливе значення і є метою даного дослідження. В процесі наукових досліджень використовувались такі методи та прийоми: монографічний, системно-аналітичний, абстрактно-логічний, економіко-статистичні тощо. Інформаційною базою досліджень є дані Державної служби статистики України.
Під пропозицією сільськогосподарської продукції розуміємо ту кількість виробленої сільськогосподарської продукції, яка є на ринку в даний час або може бути туди доставлена в будь який період часу. Встановлено, що основними складовими пропозиції сільськогосподарської продукції в Україні є пропозиція сільськогосподарської продукції сільськогосподарськими підприємствами, господарствами населення та за рахунок імпорту.
Проведений аналіз демонструє, що у переважній більшості продукції основною складоутворюючою частиною пропозиції сільськогосподарської продукції є сільськогосподарські підприємства (більше 60 %). Господарства населення переважають у тих видах продукції, які характеризуються значною часткою ручної праці (плодоягідна та овочева продукція, молоко). Частка імпорту в обсязі пропозиції є незначною і коливається в межах 0,2 – 1 %.
Підтверджено, що основним фактором, що впливає на формування пропозиції продукції сільського господарства, є ціна. Також встановлено стійку тенденцію до зростання цін на основні види сільськогосподарської продукції в Україні за останні десять років: ціна на продукцію зернових культур зросла в 3,5 раза, продукції олійних культур, плодів, ягід та продукції галузі тваринництва – майже в з рази.
Проведено оцінку експорту-імпорту вітчизняної сільськогосподарської продукції за останні роки.
Посилання
2. Angus, A., Burgess, P. J., Morris, J., & J. Lingard. „Agriculture and land use: demand for and supply of agricultural commodities, characteristics of the farming and food industries, and implications for land use in the UK.” Land use policy, no. 26, 2009, pp.230-S242.
3. Mudrak, R.P., Burlyay, А.P., et al. Economic theory, 2018.
4. Burliai, Alina, Burliai, Oleksandr, and Oksana Ryabchenko. “Research of supply of berry products in Ukraine.” International Scientific Conference: Towards Productive, Sustainable and Resilient Economic Development New Ideas about Industrial Policy, Modern Technology Impact and Globalization, Nitra, 2018.
5. Statistical collection "Agriculture of Ukraine" for 2019. State Statistics Service of Ukraine, www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/ zb / 09 / zb_sg_ Ukr_2019.pdf. Accessed 26 Sept 2021
6. Samoylik, Yu. V. “Households in a market environment: the role and prospects of development.” Global and National Economic Problems, no.4, 2015, pp.244-250.
7. Kropivko, M.M. “The role of households in meeting human needs.” Economics of agro-industrial complex, no.4, 2016, pp. 38-44.
8. Cherevko, I.V. “Population economies in the balanced development of rural areas: theoretical and practical aspects”. Innovative economy, no.11, 2012, pp.37.
9. Kovalenko, O. Yu. “Cost competitiveness and features of pricing at the agrarian market.” Innovative economy, no.3, 2013, pp. 218-226.
10. Parkhomets, M. K., & M. Z. Matviichuk. Pricing at agricultural enterprises: organization and methodics. Ternopil, Ekonomichna dumka, 2012.
11. Shpychak, O. M. „Theoretical and methodological ascpests of pricing for agricultural products.” Agricultural economy, no.8, 2012, pp. 3-10.
12. Yatsiv, I. B., & S.F.Yatsiv.“Pricing for agricultural productsas a factor of developing agrarian sector of economy.” Agricultural economy,vol. 8, no.1-2, 2015, pp. 24-31.
13. Statistical collection "Foreign Trade of Ukraine" for 2019. State Statistics Service of Ukraine, www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2020/zb/06/Zov_torg.pdf. Accessed 26 Sept. 2021
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).