РЕГІОНАЛЬНА ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ РОЗВИТКУ ОСВІТНЬО-ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ КОМПОНЕНТИ ЛЮДСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Т.М. Степура Національний університет «Львівська політехніка», кафедра теоретичної і прикладної економіки, вул. С. Бандери, 12, м. Львів, 79013 https://orcid.org/0000-0002-1070-0508

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.17.8-19

Ключові слова:

людський потенціал, освітньо-інтелектуальна компонента людського потенціалу, кваліологія, квалітативний, регіональна диференціація, дискримінантний аналіз

Анотація

Стаття спрямована на дослідження особливостей регіональної диференціації розвитку освітньо-інтелектуальної компоненти людського потенціалу України. У сучасних соціально-економічних умовах до людських ресурсів, середовища існування людей та їх спільнот, задоволення потреб людей, у тому числі й у підвищенні освітнього рівня, реалізації економічної активності відповідно до фаху, предʼявляються особливі вимоги щодо якості. Метою є розробка методики оцінки такої диференціації для подальшого обґрунтування освітньої політики. Ключовим та науково новим у методиці є врахування основних положень кваліології, що дозволяє забезпечити відображення квалітативної суті категорії людський потенціал та її компонент. Для цього у дослідженні зʼясовано суть і компонентну будову людського потенціалу з погляду його квалітативності. Обґрунтовано методику його кваліметричного оцінювання з урахуванням вимог відносності оцінки, проблемності визначення еталону, можливості включення в аналіз номінальних змінних, що забезпечується використанням прийомів таксономічного і дискримінантного аналізів. Останній, зокрема, вирішує завдання класифікації регіонів за семантичним показником розвитку освітньо-інтелектуальної компоненти людського потенціалу (від високого до низького), дозволяє визначати змінні, що мають найбільший внесок у розрізнення груп регіонів, і вперше використаний з метою оцінювання рівня розвитку людського потенціалу регіонів. Розроблено систему ознак і показників розвитку освітньо-інтелектуальної компоненти людського потенціалу. Особистісний аспект розвитку освітньо-інтелектуальної компоненти людського потенціалу експлікується у сформованих знаннях і здібностях людей, а діяльнісний – у здобутті освіти і характеризує її якість, неперервність, ефективність інвестування у неї. Результати аналітичного дослідження засвідчили існування регіональних центрів притягування освітньо-інтелектуального потенціалу України, а також регіони, де відбувається його вимивання. Розкрито причини такої диференціації, які рекомендовано враховувати при формуванні регіональних політик розвитку людського потенціалу: насамперед, освітньої, але також і міграційної, політики зайнятості.

Біографія автора

Т.М. Степура , Національний університет «Львівська політехніка», кафедра теоретичної і прикладної економіки, вул. С. Бандери, 12, м. Львів, 79013

доктор економічних наук, доцент

Посилання

1. Stepura, Tetiana. Development of human potential in conditions of qualitization of Ukrainian economy: dissertation of economics sciences: 08.00.07. Vinnytsia, 2021.
2. Grishnova, O. A. “Education in the modern world: a changed concept in accordance with the requirements of the latest labor market.” Economic management: theory and practice: a collection of scientific papers. Kyiv, 2017.
3. Libanova, E. M. Poverty of Ukrainian population: methodology, methods and practice of analysis. Uman, 2020.
4. Sadova, U. Ya, and T. M.Stepura. “Financial support for the preservation of the quality of human potential in Ukraine.” The actual problems of regional economy development, no. 11 (2). 2015.
5. Shaulska, L. V. Strategy for the development of labor potential of Ukraine. Donetsk, 2005.
6. Hrynkevych, O. S. Competitiveness governance of Ukraine’s higher education (methodology of analysis and monitoring system): dissertation of economics sciences: 08.00.03. L’viv, 2018.
7. Semiv, L. K. Regional policy: human dimension. Lviv, 2004.
8. Monitoring the integration of the Ukrainian system of higher education in the European space of higher education and research: an analytical report, ed. T. V. Finikova, O. I. Sharova. Kyiv, 2014.
9. Methods of measuring regional human development. Kyiv, 2012. Institute of Demography and Social Research named by M.V.Ptuha, idss.org.ua/ukr_index/ Metodika_ua.pdf. Accessed 23 Mar. 2021.
10. State Statistics Service of Ukraine, www.ukrstat.gov.ua/. Accessed 16 Feb. 2021.
11. State Employment Service of Ukraine, www.dcz.gov.ua/analitics/view. Accessed 16 Feb. 2021.
12. “The results of the external evaluation.” Ukrainian Center for Educational Quality Assessment, testportal.gov.ua/zvity-dani/. Accessed 16 Feb.2021.
13. Sarioglo, V. G., and U. S. Leshenok. “Estimation of disposable income of households at the local level.” Statistics of Ukraine, no. 2-3, 2020. DOI: 10.31767 / su.2-3 (89-90) 2020.02-03.04.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30

Як цитувати

Степура , Т. (2021). РЕГІОНАЛЬНА ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ РОЗВИТКУ ОСВІТНЬО-ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ КОМПОНЕНТИ ЛЮДСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 2(17), 8–19. https://doi.org/10.15330/apred.2.17.8-19

Номер

Розділ

Розвиток людського капіталу