УПРАВЛІННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПРОДУКТАМИ В УМОВАХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.2.17.296-303Ключові слова:
управління, інтелектуальні продукти, Індустрія 4.0, зміни, патентні стратегії, «охоронні стратегії»Анотація
Стаття присвячена пошуку шляхів ефективного управління інтелектуальними продуктами починаючи від етапу винаходження, реєстрації та виходу на ринок. Для досягнення поставлених завдань використано методи: аналізу та синтезу; системний аналіз; логічний; абстрактний. Авторами статті запропоновано визначення суті поняття «інтелектуальний продукт», який слід розуміти як новостворені духовні і матеріальні цінності, які виступають результатом інтелектуальної діяльності особистості чи групи в результаті роботи. В статті висвітлено найпоширеніші типи прав інтелектуальної власності, до яких відносяться патенти, торгові марки, авторське право, зареєстровані знаки, права на компоновку ланцюгів, права селекціонерів. Доведено, що знання та розуміння правил ефективного використання інтелектуальних продуктів дає змогу суб’єктам господарювання краще розуміти інструменти управління ними, та отримувати вигоди чи користь, які вони можу приносити бізнесові, адже це додатковий прибуток. Обґрунтовано, розуміння керівниками компаній цінність різних засобів захисту та отримання вигоди від інтелектуальних продуктів, адже вона на пряму залежить від стратегії фірми, конкурентного середовища та швидко змінюваних контурів права інтелектуальної власності, та незалежно від форми власності повинні мати стратегію щодо формування портфеля інтелектуальної власності. Розглянуто вплив зовнішнього середовища на розвиток суб’єкта господарювання, адже з’являються нові правила, і вони досить потужно впливають на розвиток внутрішніх інтелектуальних продуктів, і сильно залежить від внутрішнього потенціалу суб’єкта господарювання. Зокрема, у статті проаналізовано, що розвиток процесів провокує стрімкий розвиток Індустрії 4.0 (Industry 4.0), а це повністю автоматизація виробництва, де управління всіма процесами здійснюється в режимі реального часу, та з врахуванням факторів мінливого зовнішнього середовища. Запропоновано застосовувати патентні стратегії або ж «охоронних стратегій» для більшого захисту запатентованих технологій, які надають продуктам та послугам перевагу над продуктами та послугами конкурентів. Патенти або ж так звані «охоронні стратегії» мають слугувати суб’єктам господарювання захистом для створених продуктів, які будуть лідирувати в категоріях, та посилювати зусилля щодо брендування даних продуктів.
Управління інтелектуальними продуктами відіграє важливу роль в управлінні суб’єктами господарювання, адже розпочинається процес входження в технологічні життєві цикли продуктів, що зумовлені змінним турбулентним середовищем. Стаття є актуальною як в науковому, так і прикладному аспектах.
Посилання
2. World. Central Intelligence Agency, www.cia.gov/library/publications/resources/theworld-factbook/geos/xx.html Accessed 15 Oct.2021.
3. Wikipedia, uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE% D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82_(%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%BA%D0%B0) Accessed 15 Oct.2021.
4. Novikov, V.S. “Innovations in tourism.” Infotour, infotour.in.ua/novikov62.htm. Accessed 15 Oct.2021.
5. “Поняття інтелектуального продукту і власності.” Jak.waykun.com, jak.waykun.com/articles/ponjattja-intelektualnogo-produktu-i-vlasnosti.html Accessed 15 Oct.2021.
6. Petrenko, V.P. Management of the use of intellectual resources of socio-economic systems. Abstract of the dissertation for the degree of Doctor of Economics. IRD NASU, Lviv. 2009.
7. Semykina, M.V., and O.M. Petina. Intellectual business. Kirovograd: KNTU, 2015.
8. “Types of intellectual property rights.” Business.gov.au, business.gov.au/planning/protect-your-brand-idea-or-creation/intellectual-property Accessed 15 Oct.2021.
9. Intellectual Property and the US Economy, www.uspto.gov/learning-and-resources/ip-motion/intellectual-property-and-us-economy. Accessed 15 Oct.2021.
10. Chomakhashvili, O.S. “Features of the use of intellectual property in enterprises.” Justinian Law Journal, no. 2 (44), 2006, pp. 45–47.
11. Tsybuliov, P.M. Intellectual property management. Kyiv.: Gos. int intellectual. vlasn., 2009.
12. Center for Innovation, Development and Technology Transfer of the Poznań Polytechnic, www.ciritt.put.poznan.pl/posts. Accessed 15 Oct.2021.
13. State Enterprise “Ukrainian Institute of Intellectual Property” (Ukrpatent), ukrpatent.org/uk/articles/vsjogo. Accessed 15 Oct.2021.
14. Verbovska, L.S., Vasylyshyna, N.Ye., and M.V. Berlous. “Intellectual property as an object of management at the enterprises of the region.” The actual problems of regional economy development, vol.1, is. 10, 2014, pp. 136-141.
15. Gritsulenko, S.I., Potapova-Sinko, N.Yu., and K.M. Garbera. Intellectual property in the field of communications. Odessa: ONAZ them. O.S. Popova, 2011.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).