СЦЕНАРНЕ ПЛАНУВАННЯ КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.2.18.127-137Ключові слова:
клієнтоорієнтованість, сценарне планування, клієнтоорієнтованості підприємства, індекс NPS, розробка сценаріїв, лінійний прогноз, графічний метод, опитування респондентів, газорозподільне підприємствоАнотація
Клієнтоорієнтованість виступає запорукою міцної конкурентної позиції підприємства. Особливо актуальним для газорозподільних підприємств дане поняття стало в останні роки (через запровадження конкуренції на ринку газу). Такі зміни не тільки змусили підприємства змінити свій підхід до функціонування, але й продемонстрували, що навіть монопольні ринки, які звикли до повної стабільності, сьогодні зазнаватимуть значних перетворень та непрогнозованих змін. Саме сценарне планування покликане для врегулювання та прогнозу зовнішньої нестабільності. Проведено аналіз розвитку клієнтоорієнтованості газорозподільного підприємства, обґрунтування доцільності впровадження заходів для підвищення рівня його клієнтоорієнтованості.
У даній науковій роботі сформовано визначення «клієнтоорієнтованість», «рівень клієнтоорієнтованості»; проананалізовано сучасні методи оцінювання рівня клієнтоорієнтованості; дослідження особливості сценарного планування як однієї з основних технологій стратегічного управілння; проаналізовано та оцінено рівень клієнтоорієнтованості АТ «Івано-Франківськгаз», розроблено сценарії розвитку клієнтоорієнтованості товариства, досліджено ефективність кожної із запропонованих альтернатив та виокремлено сценарій впровадження сучасних методів навчання в товаристві як найбільш ймовірну та ефективну альтернативу для розвитку клієнтоорієнтованості АТ «Івано-Франківськгаз». На підставі проведених наукових досліджень та опублікованих наукових робіт було виокремлено клієнтоорієнтованість, як один з основних шляхів забезпечення конкурентоспроможності «Івано-Франківськгаз».
Для реалізації зазначених завдань використано методи аналізу та синтезу, метод індексу NPS, метод дерева рішень, аналітичний та графічний методи, метод лінійного прогнозування та метод наукового узагальнення.
Наукова новизна результатів полягають в такому:
- запропоновано використання методів сценарного планування для вибору та реалізації шляхів забезпечення клієнтоорієнтованості газорозподільних підприємств.
Практична цінність одержаних результатів набула подальшого розвитку у:
- оцінюванні клієнтоорієнтованості АТ «Івано-Франківськгаз» за допомогою індексу NPS розрахованого за результатами анкетування;
- розробці сценаріїв розвитку клієнтоорієнтованості для АТ «Івано-Франківськгаз»;
- застосуванні методу «дерева рішень» для формування сценаріїв розвитку клієнтоорієнтованості АТ «Івано-Франківськгаз».
Посилання
2. American Marketing Association Dictionnary. Customer orientation, www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=C Accessed 20 Apr.2022.
3. Vorzhakova, Y.P. “The use of customer-oriented approach in the formation of competition policy in printing companies.” Business economics: theory and practice: coll. materials IV International. scientific-practical conf. (October 12, 2012, Kyiv). Kyiv, KNEU, 2012, pp. 240–242.
4. Prodan, I.O., and Y.I. Riznyk. “Customer-oriented approach as a prerequisite for enterprise competitiveness.” BUSINESSINFORM, no. 1, 2017, pp. 308-312, www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2017-1_0-pages-308_313.pdf . Accessed 20 Apr.2022.
5. Romanchukevich, M.J. “Customer orientation as a tool for the formation of competitive advantages of the company economics and enterprise management.” Market infrastructure, Issue 21, 2018, pp. 165-172 WUNU, dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/33237/1/30.pdf. Accessed 20 Apr.2022.
6. Khalina, V., and T.Vasilieva. “Structural and functional approach to the formation of customer-oriented enterprise development strategy.” Economy and Society, no.(22), 2020. doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-83 c.1-7
7. Khoroshova, Y.O. Development of customer orientation of the enterprise in foreign markets. Master thesis. Ternopil National University of Economics. Educational and Scientific Institute of International Economic Relations. Ternopil. 2018.
8. Shchyrin, Y., and O. Chernenko. “How to hear the level of customer satisfaction?” Marketing in Ukraine, no. 3,2018, pp. 28–30.
9. How to Improve Customer Experience: The Definitive Net Promoter Guide. cdn2.hubspot, cdn2.hubspot.net/hub/268441/file-220371862- pdf / eBooks / eBook__Satmetrix_Customer_Experience_Guide.pdf. Accessed 20 Apr.2022.
10. Amer, Muhammad, Daim, Tugrul U., and Antonie Jetter. A review of scenario planning. Portland, Portland State University, 2013, vol, 46, pp. 23-40. Sciencedirect, www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016328712001978. Accessed 20 Apr.2022.
11. Stankovska, I.M., and O.V. Shiptur. “Development and training of gas distribution company staff.” Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (series "Economics and Management in the Oil and Gas Industry"), no.1 (23), 2021, pp.7-20. doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)
12. Questionnaire of JSC "Ivano-Frankivskgas", docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflsFVLEByg4wXOg5bf322XgB8GzCXX7nr6rSd5KwHNqWsGrg/viewform. Accessed 20 Apr.2022.
13. “The lion's share of funds of PJSC "IVANO-FRANKIVSKGAZ" will be directed to the repair and replacement of gas networks.” Official site of JSC "Ivano-Frankivskgas". January 24, 2019, if.dsoua.com/en/for-clients/news/id/levovu-chasku-koshtiv-pat-ivano-frankivskgaz-sprja-32120. Accessed 20 Apr.2022.
14. "Ivano-Frankivskgaz Zbut" reminds: how to restructure the debt for gas. Interfax-Ukraine inform. agency. 2021. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/press-release/708292.html. Accessed 20 Apr.2022.
15. Debbie Zmorenski. Increase Training to Improve Results. ReliablePlant URL: https://www.reliableplant.com/Read/29153/training-improves-results. Accessed 20 Apr.2022.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).