ФОРМУВАННЯ КОМПЛЕКСУ МАРКЕТИНГУ ДЛЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.1.18.32-42Ключові слова:
комплекс маркетингу, цифровий маркетинг, маркетинг у соціальних мережах,, концепції формування комплексу маркетингуАнотація
Наявні концепції щодо формування комплексу маркетингу підприємства хоч є достатньо дослідженими, проте модифікація ведення бізнесу, розвиток ринку електронної комерції та зміни поведінки споживачів зумовлюють необхідність уточнення, подальших досліджень даного поняття, зокрема адаптації до умов цифровізації бізнесу. Важливим аспектом сьогодення є зростання ведення підприємництва у соціальних мережах, особливо малого бізнесу. Онлайн діяльність таких підприємств має певні особливості, які значною мірою впливають на розробку їх комплексу маркетингу. Тому метою статті є дослідження особливостей формування комплексу маркетингу для малих підприємств у соціальних мережах. У процесі дослідження використано такі методи як аналіз, синтез, систематизація, порівняння, індукції, дедукції, абстрактно-логічний та графічний. Наведено підходи вітчизняних науковців до визначення сутності комплексу маркетингу, на основі яких сформовано визначення комплексу маркетингу суб’єкта підприємницької діяльності в соціальних мережах. Проаналізовано еволюційний розвиток найпопулярніших концепцій щодо формування комплексу маркетингу підприємства, аналіз сутності яких дозволив виділити основні категорії (продуктова політика, цінова політика, політика розподілу та політика просування), виокремити та порівняти 3 основні концепції для формування комплексу маркетингу суб’єкта підприємницької діяльності в соцмережах, а саме: «4P», «4C» та «SIVA». Поєднання цих концепцій в умовах маркетингу взаємодії та комунікації, а також визначений взаємовплив їхніх елементів, зумовлює об’єднання «комплексу виробника» та «комплексу споживача». Встановлено характеристики цифрового споживача в соціальних мережах, особливості ведення бізнесу малих підприємств на цій платформі, які прямо впливають на формування їх комплексу маркетингу. Запропоновано схему комплексу цифрового маркетингу в соцмережах для малого бізнесу, наведено етапи процесу його розробки. Визначено, що для формування комплексу маркетингу суб’єкта підприємницької діяльності в соціальних мережах необхідно використовувати поєднання декількох концепцій, оскільки самостійно жодна з них не є вичерпною та повноцінною для досягнення цілей діяльності в сучасних умовах трансформації та діджиталізації бізнесу. Практична цінність результатів дослідження полягає у тому, що вони визначають основні елементи, на які повинні звернути увагу суб’єкти при веденні діяльності у соціальних мережах.
Посилання
2. Harkavenko, S.S. “Basic elements and complex of marketing.” Marketing: a textbook. Pidru4niki.com, pidru4niki.com/1596122741711/marketing/osnovni_elementi_kompleks_marketingu. Accessed 19 May 2022.
3. Doroshenko, H.O. “Marketing complex.” Marketing: textbook, Tim Public Group LLC, 2016, Pidru4niki.com, pidru4niki.com/82276/marketing/kompleks_marketingu. Accessed 19 May 2022.
4. Levina, M.O. “Theoretical fundamentals of the marketing complex.” Bulletin of the NTU “Kharkiv Polytechnic Institute”, no. 5, 2010, repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/23340/1/vestnik_KhPI_2010_5_Levina_Teoretychni.pdf. Accessed 19 May 2022.
5. Matvienko, V.M., and L.K. Khudiakova. Marketing: textbook for distance learning. Bila Tserkva, 2007.
6. Pavlenko, A.F., Reshetnikova, I.L., and A.V.Voychak Marketing: textbook. Kyiv, KNEU, 2008.
7. Moroz, L.A, and N.I. Chykhrai. Marketing: textbook. Lviv, Accounting center “Azur”, 2010.
8. Petrunia, Y.Ye., and V.Y. Petrunia. Marketing: textbook. Dnipropetrovsk, UMSF, 2016.
9. Senyshyn, O.S., and O.V.Kryveshko. Marketing: textbook. Lviv, LNU, 2020.
10. Fomishyna, V.M., and N.Ye. Fedorova “Transformation of the components of the classic “enterprise marketing complex” into a modern “consumer marketing complex.” Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine, no.25.2, 2015, nv.nltu.edu.ua/Archive/2015/25_2/50.pdf. Accessed 17 May 2022.
11. 2021 Global Marketing Trends. Find your focus. Deloitte. Insights, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/br/Documents/strategy/Deloitte-Global-Marketing-Trends-2021.pdf. Accessed 17 May 2022.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).