ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ЕКСПОРТУ ПОСЛУГ УКРАЇНИ В УМОВАХ МИРНОГО ТА ВОЄННОГО ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.1.18.157-168Ключові слова:
експорт послуг, експортоорієнтовані підприємства, експортна стратегія, інновації, смарт-спеціалізація, російсько-українська війнаАнотація
Система міжнародної торгівлі є одним із ключових драйверів розвитку світового господарства в умовах глобалізаційних процесів, яка передбачає наявність експорту-імпорту товарів та послуг. Незважаючи на велику кількість праць, присвячених дослідженню різних аспектів функціонування системи експорту, необхідно констатувати, що не достатньо висвітленою і вивченою залишається сфера експорту послуг. Важливість дослідження інноваційного розвитку експорту послуг України поглиблюється тим, що після повномасштабного вторгнення росії на територію України товарний експорт зазнав значного скорочення та потребує тривалого часу на його повне відновлення.
У статті розглянуто сутність експорту послуг крізь призму його чотирьох моделей, а саме: транскордонне надання послуг, споживання за кордоном, комерційна присутність, присутність фізичної особи. Проаналізовано структуру зовнішньої торгівлі послугами України у 2021 року та встановлено, що перспективною сферою експорту України в умовах сучасної російсько-української війни є сфера телекомунікацій, комп’ютерних та інформаційних послуг.
Розроблено підхід до формування системи інноваційного розвитку підприємств сфери послуг у контексті експортної стратегії України, глобалізаційних процесів та умов воєнного стану. Систематизовано основні інструменти підтримки експорту послуг України в умовах російсько-української війни та заакцентовано увагу на доцільності активізації та реалізації європейської концепції смарт-спеціалізації регіонів.
Запропоновано напрям удосконалення системи експорту України в умовах воєнного та повоєнного часу, який передбачає:
- реалізацію європейської концепції смарт-спеціалізації регіонів, спрямованої на сферу послуг, зокрема креативну, туристичну, рекреаційну та інформаційну індустрію тих територій України, які зазнали менших втрат внаслідок широкомасштабного вторгнення в Україну збройних сил російської федерації;
- модель розвитку експортоорієнтованих підприємств сфери послуг на засадах FinTech інновацій, використання технологій Індустрії 4.0 та еко-інноваційності.
Посилання
2. “Structure of foreign trade by types services.” SSC of Ukraine, www.ukrstat.gov.ua/. Accessed 30 May 2022.
3. Poliakova, Ju. “Innovation component of export activities.” Entrepreneurship and Innovation, no. (11-1), 2020, pp. 32-36. doi.org/10.37320/2415-3583/11.5
4. Ortigueira-Sánchez, L. C., Welsh, D. H. B, and W. C. Steinc. “Innovation drivers for export performance.” Sustainable Technology and Entrepreneurship. vol. 1, is. 2, 2022. doi.org/10.1016/j.stae.2022.100013
5. “Cross-sector Export Strategy “Trade Information and Export Promotion”.” Ministry of Economy of Ukraine, me.gov.ua. Accessed 30 May 2022
6. Kulhanik, O. “The effectiveness of the system of state export incentives.” Efektyvna ekonomika, vol. 11, 2020, www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8341. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.65. Accessed 31 May 2022
7. Mnykh, O, and N. Sapotnitska. “Appearance of new export features of Ukrainian enterprises on international competitive markets as a strategic priority for formation of innovative economy.” Innovative economy, no.1-2, 2018, pp. 75-80, inneco.org/index.php/innecoua/article/view/233/295. Accessed 30 May 2022
8. “Export during the War.” Diia Bussiness, export.gov.ua/business_during_war. Accessed 30 May 2022.
9. Kliuvak, O., and I. Vagner. “System of formation, evaluation and increasing of the level of international investment attractiveness of enterprises of the tourism industry in the context of innovative development.” Zeszyty naukowe WSTiE, no. 17, IX, 1, 2020, pp. 60-76, zn.wste.edu.pl/images/zn17a.pdf. Accessed 30 May 2022
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).