ВАГОМІСТЬ ВПЛИВУ НЕМАТЕРІАЛЬНИХ ЧИННИКІВ НА МОТИВАЦІЮ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.1.19.329-336Ключові слова:
управління персоналом, мотивація персоналу, матеріальна мотивація, нематеріальні чинники мотивації, нетрадиційні методи мотивування персоналу, моральні стимули мотивації персоналуАнотація
Інтеграція української економіки до ЄС та в інші міжнародні структури вимагає кардинальних змін у мотивації трудового та інтелектуального потенціалу персоналу підприємств. Мета мотивації - це одержання найвищої віддачі від використання наявного працересурсного потенціалу, що дозволяє підвищити загальну ефективність і прибутковість діяльності підприємств з ефективним застосуванням матеріальних і нематеріальних чинників. У статті розглянуто вплив нематеріальних чинників на мотивацію персоналу підприємства. Визначено, що ефективність системи мотивації за нинішніх умов передбачає присутність не лише матеріальних чинників, таких як високий дохід, але і нематеріальних, що пов'язані з стабільністю місця роботи, з досягненням власних цілей, бажанням проявляти ініціативу і відповідальність. Це пов'язано з тим, мотиваційні стимули включають лише матеріальну складову, залишаючи поза увагою нематеріальну, а тому запропоновано формування такого мотиваційного механізму, який має враховувати як матеріальну мотивацію, так і виявлення та реалізацію нематеріальних чинників мотивації праці персоналу підприємства. З’ясовано та охарактеризовано, що до основних нематеріальних чинників які спонукають персонал до більш ефективної роботи належать: належні умови праці; соціально-психологічний клімат; особистий приклад керівника.; індивідуальний підхід до працівника; термін виконання поставлених завдань; врахування інтересів та можливостей працівника; підтримка працівників у безперервному навчанні,підвищенні кваліфікації а також можливості саморозвитку та самовираження працівників. Обґрунтовано, що до нетрадиційних методів мотивування персоналу відносяться моральні стимули, патерналізинг, організаційні стимули участь в управлінні, кар’єра і розвиток, участь у прибутку та капіталі. Запропоновано широко застосовувати нетрадиційні види нематеріальної мотивації і, зокрема,: інструментальний, професійний, патріотичний, господарський.
Посилання
2. Romaniuk, M.D. “Enterprise personnel management based on motivation and competencies.” Bulletin of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Series: Economics, no.15, 2020, pp.85-90.
3. Romaniuk, M.D. “Social capital of tourism enterprises: formation of value orientations and staff motivation system.” Bulletin of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Series: Economics, no.14, 2019, pp.126-134.
4. Obolentseva, L.V., and K.M.Kostina. “Features of motivational activity in the hotel business.” Proceedings of the International Scientific and Practical Conference "Strategic imperatives of tourism and economic development in the context of globalization", March 30-31, 2017, Zaporizhzhia, "Prosvita, 2017, vol. 1, pp. 267-269.
5. Tuzhilkina, O.V. “Increasing the importance of intangible factors of labor motivation in the formation of human capital of a modern enterprise in Ukraine.” Bulletin of Vasyl Stefanyk Prykarpattia National University. Economy, no. 7, 2009, pp. 135-139.
6. Public administration and management. Study guide. in tables and diagrams, edited by G.S. Odintsova, Kharkiv, 2012.
7. Grishnova, O.A., and M.D. Romanyuk. “Personnel management in the context of implementation of the innovative strategy of the enterprise.” Lublin, LU Publishing House, 2009, pp.469-476.
8. Kolot, A.M. Motivation of personnel: Textbook. 2ed., Kyiv, KNEU, 2006.
9. Pustovar, Y.P. “Motivational aspect of personnel management.” Herald of KSU, no.508, 2011.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).