ЕФЕКТИВНІ МАРКЕТИНГОВІ ІНСТРУМЕНТИ БРЕНД- ТА PR-МЕНЕДЖМЕНТУ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • А. Бетлей Інститут соціологічних наук Католицького університету Івана Павла ІІ Центр соціологічних досліджень економіки та Інтернету, відділ економічної та цифрової соціології, Al. Racławickie, 14, Люблін, 20-950, Польща https://orcid.org/0000-0002-2729-6564
  • Н.П. Казюка Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра туризму, рекреації та регіонального розвитку, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0001-9440-7431
  • О. Білан Економічний університет - Варна, Міністерство освіти і науки Республіки Болгарія, кафедра економіки та організації туризму, бульвар Князь Борис I, 77, Варна, 9002, Болгарія https://orcid.org/0000-0002-9135-5215
  • В.В. Гуменюк Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра туризму, рекреації та регіонального розвитку, вул. Карпатська, 15, Івано-Франківськ, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0002-8493-4470

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.20.201-213

Ключові слова:

бренд-менеджмент, PR-менеджмент, піраміда бренду, готельно-ресторанний бізнес, брендинг, конкурентоспроможність

Анотація

У статті здійснено дослідження теоретичних аспектів бренд- і PR-менеджменту підприємств готельно-ресторанної індустрії як одного із інструментів  підвищення конкурентоспроможності туристичних підприємств. Автори виокремили такі основні характеристики бренду, як обізнаність про бренд, ідентичність бренду, проникнення бренду, асоціації бренду, лояльність до бренду, марочний капітал бренду та інше; визначили теоретичні аспекти формування та функціонування брендингу, PR-менеджменту та маркетингових комунікацій у готельно-туристичному бізнесі загалом.

Дослідження засвідчили, що бренд-менеджмент і PR-менеджмент є найефективнішими засобами просування на ринок послуг, які сприяють збільшенню прибутковості й обсягу продажів товарів чи послуг, розширення асортименту та знань споживачів про їх унікальність і особливість. Доведено, що ефективність управління брендингом включає формування, налагодження, посилення та активізацію розвитку взаємовідносин між потенційними покупцями продукту та брендом завдяки створенню та актуалізації його індивідуальнісних, функціональних, соціальних та комунікативних характеристик, а також забезпечення впізнаваності та ідентифікації торгової марки завдяки управлінню її складовими компонентами (графікою, кольорами, звуками, логотипом, рекламним гаслом та ім’ям).

Ідентифіковано поняття «бренду» як системи об’єднаних елементів, які підсумовують думки, позиції та уявлення споживачів про певний продукти чи послугу, організацію чи особистість. При цьому процес бренд-менеджменту забезпечується через створення концепції бренду, його формування та просування на ринок завдяки брендингу. Визначено п’ять головних етапів (фаз) у межах бренд-менеджменту, найважливіших з яких є формування марочного бачення, тому що саме ця стадія об’єднує розробку назви та рекламного гасла або слогану послуги чи продукту, ідентифікації найбільш основних засобі та інструментів його просування на ринку, а також формування портрета торгової марки, що відтворюється через створення та посилення позитивного іміджу продукту у сприйнятті наявних та потенційних клієнтів та суспільства в загальному.

Визначено складові бренду, розглянуто фактори формування брендингу, сформовано «піраміду бренду», побудовано схему управління брендом. Виокремлено завдання PR як однієї із функцій менеджменту. 

Біографії авторів

А. Бетлей, Інститут соціологічних наук Католицького університету Івана Павла ІІ Центр соціологічних досліджень економіки та Інтернету, відділ економічної та цифрової соціології, Al. Racławickie, 14, Люблін, 20-950, Польща

PhD, assistant professor, Інститут соціологічних наук Католицького університету Івана Павла ІІ; відділ економічної та цифрової соціології, Центр соціологічних досліджень економіки та Інтернету

Н.П. Казюка, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра туризму, рекреації та регіонального розвитку, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, 76019, Україна

кандидат економічних наук, доцент кафедри туризму, рекреації та регіонального розвитку Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу

О. Білан, Економічний університет - Варна, Міністерство освіти і науки Республіки Болгарія, кафедра економіки та організації туризму, бульвар Князь Борис I, 77, Варна, 9002, Болгарія

PhD in Economics, кафедра економіки та організації туризму, Університет економіки – Варна, Болгарія

В.В. Гуменюк , Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Міністерство освіти і науки України, кафедра туризму, рекреації та регіонального розвитку, вул. Карпатська, 15, Івано-Франківськ, 76019, Україна

доктор економічних наук, професор, професор кафедри туризму, рекреації та регіонального розвитку Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу

Посилання

Borshch, V., and V. Klimenko. “Brand management of a modern organization as a factor of competitiveness.” Economics. Finances. Law, no. 4 (1), 2020, pp. 10-13, https://doi.org/10.37634/efp.2020.4(1).2. Accessed 05 March 2024.

Davis, S. “Building the Brand Driven Business: Operationalize Your Brand to Drive Profitable Growth. San Francisco: Jossey-Bass”, 2009. Archive, archive.org/details/buildingbranddri0000davi. Accessed 05 March 2024.

Humeniuk, V., Kaziuka, N., Malaniuk, T., Vivsiuk, I., and A.Betlej. “International Hotel and Tourism Business: Anti-Crisis Management Aspects.” Financial and Credit Activities: Problems of Theory and Practice, no. 1(42), 2022, pp. 493-501, DOI: 10.55643/fcaptp.1.42.2022.3738. Accessed 05 March 2024.

Humeniuk, V., Kaziuka, N. and Y.Sheketa. “Socio-Demographic Factors influencing the Sustainable Development of Carpathian Euroregion: Case of Tourism Development.” Grassroots Journal of Natural Resources, no. 4(1), 2021, pp. 106-122, https://doi.org/10.33002/nr2581.6853.040108. Accessed 05 March 2024.

Kaziuka, N. “Risk Management and Economic Security of Tourist Enterprises.” Economic security of the state and business entities in Ukraine: problems and ways to solve them: Mat. X All-Ukrainian. science and practice conf. (May 25–27, 2023, Lviv). Lviv, Ukr. Acad. printing house, 2023, pp. 9-11.

Official website of the IBM company, www.ibm.com/investor/governance/senior-leadership. Accessed 05 March 2024.

Pidhurska, V. “Brand management: defining the essence and place in a system of related categories.” Business Inform, no. 7, 2021, pp. 242-247, https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-7-242-247. Accessed 05 March 2024.

Golovashchenko, A. V. “Evolution of brand management concepts.” Bulletin of the Khmelnytskyi National University, vol. 2,no. 5, 2014, pp. 163-166.

Gumenyuk, V., Kazyuka, N., Sheketa, E., and L.Semirga. “Information technologies as a means of modernization of tour operating and innovative development of the hotel and restaurant business.” Galician Economic Bulletin, vol. 81, no. 2, 2023, pp. 106-114, https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.02.106/

Kazyuka, N. P. “Anti-crisis marketing in the tourist business in the conditions of the coronavirus pandemic”. Economic theory and law: collection of scientific works, no. 1 (44), 2021, pp. 103-117.

Kazyuka, N. P. “Marketing features in the field of hotel and tourist business.” Innovative development of the hotel and restaurant industry and food production: materials of the II International Science and Practice. Internet Conf. Prague, Oktan Print s.r.o., 2021, pp. 301-302.

Kazyuka, N. P. “Reengineering of business processes of tourist enterprises”. Formation of the newest paradigm of public and private finance management in Ukraine: coll. materials of the 1st All-Ukrainian Scientific and Practical Conference "Formation of the Newest Paradigm of Public and Private Finance Management in Ukraine", Kherson, December 10, 2020. Kherson, KhNTU, 2020, pp. 297-299.

Kazyuka, N. P. “The specifics of strategic management of a tourist enterprise.” The actual problems of regional economy development. Ivano-Frankivsk: Publishing House of Vasyl Stefanyk Pre-Carpathian National University, vol. 2, issue 16, 2020, pp. 246-253.

Kazyuka, N. P., Gumenyuk, V. V., Semirga, L. I., and O. V. Belan. “International information technologies and their role in increasing the efficiency of the organization of the hotel and restaurant business.” Actual problems of the development of the economy of the region: a Scientific Journal, vol. 2, issue 19, 2023, pp. 29-41, doi: 10.15330/apred.2.19.29-41.

Kazyuka, N. P., and A. R.Nadkernychnyi. “Application of marketing technologies in the hotel business.” Business, innovations, management: problems and prospects: coll. theses add. III International science and practice Conference, Kyiv, December 8. 2022. Kyiv, KPI named after Igor Sikorskyi, Polytechnic Publishing House, 2022, pp. 224-225.

Kazyuka, N. “Formation of a business strategy for the development of entrepreneurial structures in modern conditions”. Formation of the strategy of socio-economic development of entrepreneurial structures in Ukraine: Mat. VII All-Ukrainian. science and practice conf. (November 25–27, 2021, Lviv). Lviv, Ukr. Acad. printing house, 2021, pp. 42-43, drive.google.com/drive/folders/19ks-eLlld6NLIeN2cdPKHV2jReBg_UPm. Accessed 05 March 2024.

Makovetska, N. V. and E. G. Bortnikov. “Brand- and RR-management of tourism and hotel-restaurant business enterprises: theoretical aspects.” Socio-economic problems of the modern period of Ukraine: collection of scientific works, no. 3 (149), 2021, pp. 16-19.

Letunovska, N. E., and O. V. Lyulov. Marketing in tourism: textbook. Sumy, Sumy State University, 2020.

Pankiv, N. Imageology and PR in tourism: educational method. manual. Lviv, Lviv Ivan Franko National University, 2017.

Smirnov, I. G., and O. O. Lyubitseva. Marketing of sustainable tourism: training. manual. Kyiv, Lira-K Publishing House, 2019.

Smirnova, K. V. PR management: lecture notes. Odesa, ODEKU, 2021.

Tsviliy, S. M., Kuklina, T. S., and V. M. Zaitseva. Marketing in tourism: study guide. Zaporizhzhia, NU "Zaporizhia Polytechnic", 2022.

Sheketa, E.Yu., and N.P. Kazyuka. “Effective management of the tourism sphere as a guarantee of sustainable economic development of the united territorial communities of Prykarpattia.” The actual problems of regional economy development, no. 17, vol. 2, 2021, pp. 189-195, https://doi.org/10.15330/apred.2.17.189-195.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Як цитувати

Бетлей, А., Казюка, Н., Білан, О., & Гуменюк , В. (2024). ЕФЕКТИВНІ МАРКЕТИНГОВІ ІНСТРУМЕНТИ БРЕНД- ТА PR-МЕНЕДЖМЕНТУ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ ГАЛУЗІ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 2(20), 201–213. https://doi.org/10.15330/apred.2.20.201-213

Номер

Розділ

Розвиток туристичного, готельного та ресторанного господарства