ШІ-ЗГЕНЕРОВАНИЙ КОНТЕНТ ЯК ІНСТРУМЕНТ УДОСКОНАЛЕННЯ ЛІНГВІСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2024.30.73-77Ключові слова:
лінгвістична компетентність, ШІ-згенерований контент, методика навчання, українська мова за професійним спрямуванням, сучасна українська мова з практикумом, освітній компонент, академічна доброчесність, мовна освіта.Анотація
У статті досліджено перспективи використання штучного інтелекту (ШІ), зокрема чат-ботів на основі технології GPT, для навчання мовних дисциплін. Авторка аналізує вплив таких інструментів на лінгвістичну компетентність студентів, а також розглядає проблеми та переваги їх застосування в освітньому процесі. Мета й завдання дослідження зумовили використання комплексу теоретичних, емпіричних і візуально-графічних методів. Для встановлення ступеня розкриття проблеми використання штучного інтелекту під час вивчення мовних освітніх компонентів використано методи аналізу наукових джерел, синтезу, узагальнення, абстрагування, зіставлення. Для визначення лінгвістичних, структурних і семантичних маркерів ШІ-згенерованого тексту застосовано описовий метод, методи спостереження, аналізу студентських робіт. Для з’ясування позиції здобувачів освіти щодо піднятої проблеми використано методи анкетування та математичної обробки результатів. Для наочного відображення результатів опитування застосовано візуальні методи (побудова діаграми). У контексті виконання завдань дослідження проаналізовано сучасні наукові праці у галузі освіти щодо розкриття проблеми використання інструментів ШІ в межах освітніх компонентів «Сучасна українська мова з практикумом» і «Українська мова за професійним спрямуванням». З’ясовано, що ґрунтовні дослідження в цьому напрямі досі не зреалізовані. Авторка наголошує на необхідності змін у методиці викладання для ефективного використання технологій ШІ. Важливими кроками є впровадження завдань, що допомагають студентам виявляти помилки у текстах, згенерованих штучним інтелектом. З цією метою у статті сформовано перелік лінгвістичних, структурних і семантичних маркерів ШІ-згенерованого тексту. Окремо розглянуто ризики, пов'язані з використанням ШІ, зокрема проблеми академічної доброчесності та можливе зниження самостійності студентів.